woensdag 14 januari 2015

Social solliciteren

Solliciteren oude stijl is uit! Solliciteren nieuwe stijl is in! 
Vroeger plaatsten bedrijven en organisaties vacatures in de dagbladen omdat iedereen deze las. Sinds eind jaren negentig namen de vacatiesites zoals Mosterboard deze plaats in voor alle uiteenlopende doelgroepen. Nu ik en met mij ontzettend veel andere mensen actief zijn op social media als Facebook en LinkedIn zijn de bedrijven en organisaties daar ook. Zij volgen immers de kandidaat. Met behulp van social media realiseert de werkzoekende zijn online positionering en profilering in de banenmarkt.

Als werknemer kun je social media inzetten om:
  • Jezelf te profileren
  • Werkgevers te vinden en te volgen
  • Je met hun werknemers te verbinden en hen te volgen
  • Gevonden te worden door recruiters
  • Via je eigen netwerk gevonden te worden voor werk
Ook bedrijven gebruiken social media om nieuw personeel te vinden. Social media wordt ingezet als wervingskanaal: enerzijds als gratis, grote, actuele en openbare cv-database anderzijds om de dialoog met potentiële sollicitanten aan te gaan. Deze ontwikkeling biedt jou alle kans om heel persoonlijk contact te leggen met de arbeidsmarkt die jij voor jezelf kiest. 

Werkgevers zetten social media in om de volgende redenen:
  • Om jou te vinden
  • Om zichzelf te profileren als aantrekkelijke werkgever
  • Om groepen op te bouwen met potentiële werknemers
  • Om hun werknemers te laten delen over het dagelijks werk
  • Om hun recruiters er rechtstreeks te benaderen
  • Om werknemers direct te benaderen
Zo vind je een baan via social media:
  • Maak een persoonlijk profiel aan op een of meer sociale netwerksites.
  • Besteed veel aandacht aan je profiel. Werkgevers zoeken op internet graag naar informatie over een sollicitant. Denk goed na wat je wel en niet zichtbaar maakt op je profiel, geef ze een goed beeld van wie je bent en wat je kunt. Met een interessant profiel maakt je meer kans op een baan. 
  • Laat je profielen op elkaar aansluiten! Ben je actief op meerdere sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Dan is het verstandig dat je profielen op elkaar aansluiten. Zo krijgt een werkgever een duidelijk beeld van jezelf. 
  • Bouw een netwerk op.
  • Zoek bijvoorbeeld contact met vrienden, kennissen, oud-collega’s en anderen. Zo bouw je een handig netwerk op van mensen die u misschien aan een baan helpen.
  • Ga op zoek naar vacatures en gebruik jouw netwerk.
  • Wanneer je op een netwerksite een bedrijf met een leuke vacature vindt. Bekijk dan of iemand in jouw netwerk werkt bij dit bedrijf. Vraag of hij of zij je voorstelt aan het bedrijf. De kans dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, is dan veel groter.
  • Plaats een bericht op de netwerksite en laat weten dat je een baan zoekt. Misschien weet iemand in je netwerk een vacature voor je. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen