vrijdag 23 januari 2015

Je eigen visitekaartje

In mijn vorige blog had ik het over netwerken. Om te netwerken op locatie heb je een visitekaartje nodig. Wat zet je als werkzoekende op je visitekaartje?

1. Je naam
Je naam staat helemaal bovenaan, vetgedrukt en in een iets groter lettertype. Daaronder volgt in cursief je profiel.

2. Je profiel
Je profiel is een hele korte en krachtige samenvatting van wat jij beroepshalve bent en kunt. Je formuleert in één zin.Bijvoorbeeld: 

Gemotiveerde secretaresse met communicatieve vaardigheden
Enthousiaste verkoopmedewerkster met een gedreven instelling
Een gepassioneerd organisatietalent met gevoel voor styling
Creatieve communicatiemedewerker met een luisterend oor. 

In deze zin kun je de volgende zaken vermelden:

  • je beroep of de functie die je zoekt,
  • je competenties die relevant zijn voor jouw beroep of die functie,
  • je specialisaties en/of (opleidings-)niveau,

Probeer de zin in een actieve vorm te schrijven, waarin je de werkgever een helpende hand biedt. Je kunt er ook alle drie de punten in verwerken: bijvoorbeeld: ‘Ervaren beleidsondersteunende ambtelijk secretaris met kennis van de WOR, is graag de spil van uw OR’. Ik raad je aan om je profielzin te beperken tot maximaal 2 regels op je visitekaartje. 

3. Je contactgegevens
Je (mobiele) telefoon en je e-mail zijn de belangrijkste communicatiemiddelen met je nieuwe werkgever. Deze zet je vetgedrukt.

Daaronder zet je de contactgegevens die jij belangrijk vindt bij het zoeken van werk. Denk daarbij aan je Twitter- en LinkedIn-adres en aan het adres van je eigen website of blog. Je woonadres zou ik weglaten, het gebeurt nog maar heel zelden dat een potentiële werkgever contact zoekt via een brief of ansichtkaartje (of hij moet hééééél erg van je onder de indruk zijn).

4. Je pasfoto
Je pasfoto mag absoluut niet ontbreken. Voor de meeste mensen is het namelijk makkelijker om een gezicht te onthouden dan een naam. Net als op je LinkedIn-profiel en op je CV moet dit een scherpe en zakelijke foto zijn. Vakantiefoto’s of foto’s waarop voorwerpen zichtbaar zijn, zijn uit den boze.

5. Een lege achterkant
Geef je contactpersoon de mogelijkheid om op de achterkant aantekeningen te maken, bijvoorbeeld de informatie die jij hem hebt gegeven hebt of de belofte die hij je gedaan heeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen