dinsdag 16 december 2014

Solliciteren nieuwe stijl

Het solliciteren is de afgelopen jaren sterk veranderd, mede dankzij de opkomst van de nieuwe media. Hoe maak je nu het beste gebruik van de nieuwe technologie en middelen die voorhanden zijn om te zoeken naar een nieuwe baan? Ik heb het voor jullie uitgezocht. 

Kon je vroeger nog wegkomen met een vlotte brief, moet je nu wel van hele goeden huize komen om op te vallen in de massa. Helaas zijn de leuke banen schaars en zul je dus ook beter je best moeten doen om er eentje te pakken te krijgen. Onderscheidend zijn in je manier van solliciteren vergroot de kans op een baan. Natuurlijk is het wel afhankelijk van het bedrijf waar je wilt werken welke manier van solliciteren je kiest. Solliciteer je bijvoorbeeld naar een creatieve functie op een marketingafdeling, dan is het portfolio een mooie manier om je te onderscheiden.  Bedrijven geven zelf vaak in de procedure aan hoe ze je sollicitatie verwachten. 

Wat is nu precies 'solliciteren nieuwe stijl'?
In mijn vorige posts gaf ik al enkele voorbeelden van 'solliciteren nieuwe stijl'.
Kort samengevat is 'solliciteren nieuwe stijl' het maken van een unieke sollicitatie en/of het opstellen van een creatief cv en je netwerk het werk laten doen. Je bedenkt hoe je op een ludieke manier je netwerk en je toekomstige werkgever op de hoogte kunt brengen van jouw banenzoektocht. 

Met welke middelen?
Gebruik social media zoals Twitter, Facebook, Pinterest, Linkedin etc. waarmee je jouw toekomstige werkgevers kunt bereiken. Deel jouw sollicitatie vervolgens met zoveel mogelijk mensen uit je -al dan niet professionele- netwerk en zorg dat je gezien wordt!

In mijn volgende posts zal ik jullie stap voor stap helpen met het maken van jouw creatieve sollicitatie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten